Už je to nejaký ten rôčik, čo sa svetom prevalila vlna viacmenej inštrumentálnych kapiel alebo, ak chcete, novodobého doom metalu. Kapiel rozvíjajúcich tento štýl preniklo odvtedy do širšieho povedomia značné množstvo, pričom väčšina z nich si stále zachováva vlastnú tvár i nadpriemernú úroveň tvorby. Východzie body mnohých z nich sa delia medzi čerpanie inšpirácie zo stredného obdobia tvorby veteránov NEUROSIS, na požičiavanie si od GODSPEED YOU BLACK EMPEROR! alebo MOGWAI, ale aj výdatné čerpanie z ambientných vôd. Rozmanitosť historických zdrojov je tu v prospech dnešnej pestrosti a nezameniteľnosti menších zoskupení, inklinujúcich raz bližšie k rocku, inokedy k metalu. Do prvej ligy v súčasnosti reprezentovanej kapelami ako ISIS, CULT OF LUNA, EXPLOSIONS IN THE SKY, PELICAN, ale aj MONO, si pomaly razí cestu mnoho ďalších.
K jedným z najväčších objavov možno smelo zaradiť i trojicu RUSSIAN CIRCLES, vzniknutých z mathrockovej bandy DAKOTA/DAKOTA. Ich debutový album „Enter“ znamená raketový nástup a chystanie si čestného miestečka medzi elitou žánru.
„Enter“ nebude len ďalším albumom z rady podobne znejúcich počinov, pretože mladíci obohatili svoje skladby o výrazne väčšiu pestrosť a dynamiku, v porovnaní s ostatnými kolegami. Základným poznávacím znamením „Enter“ bude fakt, že zaužívané postupy pôsobia veľmi bezprostredne, až hravo, a zároveň ich skladby nedusí melancholická ťažoba typická pre ISIS, alebo krásna lyrika MONO. RUSSIAN CIRCLES sa tak naskytla podstatne väčšia voľnosť, vďaka ktorej funguje „Enter“ okamžite. Neťaží ani prílišný intelektuálny opar triediaci poslucháčov na tých nadšených a nechápajúcich. V „Death Rides A Horse“ či „Enter“ RUSSIAN CIRCLES nemajú problém ani s rýchlejšími tempami, miestami pôsobiace ako citácie evokujúce NWOAHM. Inokedy toto talentované trio spomalí do sviežich rockových vôd, neskôr zase niektoré pasáže obrátia do chaotickej neprehľadnosti obrazov mathcorovej minulosti („Carpe“) alebo do chytľavých gitaroviek na spôsob hitov THE CURE („New Macabre“). Kým albumy iných pôsobia neraz príliš starostlivo vyskladané, do detailu prešpekulované, kompozíciám RUSSIAN CIRCLES nechýba absolútna ľahkosť a prirodzený spád.
Z „Enter“ bude možno najprístupnejší počin svojho žánru, počas celej doby sa tu stále niečo deje, jednotlivé zvraty dokážu napriek určitým typickým žánrovým šablónam neraz príjemne prekvapiť a nie je príležitosť uvedomiť si absenciu spevu. Bude vyhovovať pre sústredené „akademické“ počúvanie i v podobe univerzálnej kulisy. Jedinou slabinou môže byť prílišná ľahkosť, s ktorou „Enter“ získa vašu pozornosť, pretože rovnako rýchlo môže po čase odísť do stratena. Nateraz sú RUSSIAN CIRCLES veľkým prekvapením a s prihliadnutím k tomu, že ide ešte len o debut, by sa mali väčšie pojmy začať oprávnene triasť o svoj trón.